Fisa postului - structura si continut
Pagina 1 din 1
Fisa postului - structura si continut
Elementele principale ale fisei postului
Pentru a facilita procesul elaborarii fisei postului, vom analiza pe rand elementele constitutive principale ale oricarei fise de post, si anume:
• identificarea postului;
• descrierea postului;
• specificatia postului.
In literatura de specialitate, exista unele opinii care sustin ca in fisa postului ar trebui incluse si beneficiile, formele de recompensare si volumul acestora. Depinde de dvs. daca acceptati sau nu aceasta opinie.
Identificarea postului
Identificarea postului cuprinde informatii despre:
• numele si prenumele titularului;
• denumirea postului;
• pozitia din COR;
• departamentul/locatia (biroul, atelierul, sectia sau compartimentul in care angajatul isi desfasoara in mod constant activitatea);
• nivelul postului (locul ocupat de post in cadrul organigramei firmei);
• relatiile organizatorice (ierarhice, functionale si de reprezentare).
Inainte de elaborarea fisei postului trebuie sa stabiliti denumirea postului (tinand seama de domeniul general de activitate al companiei: productie, comert, servicii etc.).
Postul trebuie sa fie usor de recunoscut si de identificat in cadrul departamentului respectiv.
Pentru a evita orice confuzie, este foarte important ca denumirea posturilor din firma dvs. sa fie unitara, adica sa se raporteze la un sistem comun de clasificare a posturilor.
Denumirea postului se preia, de regula, din clauza referitoare la felul muncii reglementata in contractul individual de munca si se stabileste prin consultarea Clasificarii ocupatiilor din Romania (COR).
Obligatia de utilizare a COR la completarea documentelor oficiale este stabilita de art. 15 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, sub sanctiunea amenzii contraventionale de la 1.500 la 2.500 RON.
Ca urmare a transformarilor de pe piata muncii din ultima perioada, in special odata cu aparitia companiilor multinationale, multe denumiri de post sunt preluate ca atare din limba engleza sau reprezinta traduceri ale acestora.
Spre exemplificare, in domeniul vanzarilor se intalneste postul de Brand Manager, iar in turism cel de Agent de tiketing. Recomandabil este ca aceste ocupatii sa fie asimilate cu denumirile existente in COR: Manager/Director de Produs, respectiv Agent turism.
In cazul in care denumirea postului din firma dvs. nu se regaseste in COR, va trebui sa gasiti o corespondenta.
Odata aleasa denumirea postului, trebuie sa stabiliti care este nivelul postului: este acesta un post de conducere/coordonare sau este un post de executie?
De asemenea, este necesar sa stabiliti care sunt relatiile ierarhice si relatiile de colaborare dintre postul respectiv si alte posturi.
In acest fel, ocupantul postului va sti cine si cui se adreseaza pentru rezolvarea unei sarcini, indiferent daca raportarea se face pe verticala sau pe orizontala.
Descrierea postului
Descrierea postului (job description) contine informatii referitoare la:
• scopul general al postului;
• obiectivele postului;
• sarcinile si responsabilitatile (grupate in functie de importanta si frecventa lor);
• conditiile de lucru;
• indicatorii de performanta si perioada de evaluare a performantelor;
• evolutii posibile (posibilitatile de avansare).
Specificatia postului
Specificatia postului (job specification) se refera la caracteristicile de care trebuie sa dispuna angajatul pentru a indeplini corespunzator cerintele postului, si anume:
• nivelul de studii;
• calificarea/specializarea necesara;
• competentele postului (cunostintele, aptitudinile, trasaturile de personalitate, motivatiile, atitudinile, interesele);
• experienta de lucru necesara (vechimea in specialitatea ceruta de post).
Toate aceste elemente se stabilesc in firma dvs., in functie de nevoile specifice pentru postul respectiv.
Atunci cand elaborati specificatia postului, ganditi-va la acele conditii pe care trebuie sa le indeplineasca un candidat pentru a fi acceptat sa ocupe postul respectiv din organizatia dvs.
Pentru a facilita procesul elaborarii fisei postului, vom analiza pe rand elementele constitutive principale ale oricarei fise de post, si anume:
• identificarea postului;
• descrierea postului;
• specificatia postului.
In literatura de specialitate, exista unele opinii care sustin ca in fisa postului ar trebui incluse si beneficiile, formele de recompensare si volumul acestora. Depinde de dvs. daca acceptati sau nu aceasta opinie.
Identificarea postului
Identificarea postului cuprinde informatii despre:
• numele si prenumele titularului;
• denumirea postului;
• pozitia din COR;
• departamentul/locatia (biroul, atelierul, sectia sau compartimentul in care angajatul isi desfasoara in mod constant activitatea);
• nivelul postului (locul ocupat de post in cadrul organigramei firmei);
• relatiile organizatorice (ierarhice, functionale si de reprezentare).
Inainte de elaborarea fisei postului trebuie sa stabiliti denumirea postului (tinand seama de domeniul general de activitate al companiei: productie, comert, servicii etc.).
Postul trebuie sa fie usor de recunoscut si de identificat in cadrul departamentului respectiv.
Pentru a evita orice confuzie, este foarte important ca denumirea posturilor din firma dvs. sa fie unitara, adica sa se raporteze la un sistem comun de clasificare a posturilor.
Denumirea postului se preia, de regula, din clauza referitoare la felul muncii reglementata in contractul individual de munca si se stabileste prin consultarea Clasificarii ocupatiilor din Romania (COR).
Obligatia de utilizare a COR la completarea documentelor oficiale este stabilita de art. 15 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, sub sanctiunea amenzii contraventionale de la 1.500 la 2.500 RON.
Ca urmare a transformarilor de pe piata muncii din ultima perioada, in special odata cu aparitia companiilor multinationale, multe denumiri de post sunt preluate ca atare din limba engleza sau reprezinta traduceri ale acestora.
Spre exemplificare, in domeniul vanzarilor se intalneste postul de Brand Manager, iar in turism cel de Agent de tiketing. Recomandabil este ca aceste ocupatii sa fie asimilate cu denumirile existente in COR: Manager/Director de Produs, respectiv Agent turism.
In cazul in care denumirea postului din firma dvs. nu se regaseste in COR, va trebui sa gasiti o corespondenta.
Odata aleasa denumirea postului, trebuie sa stabiliti care este nivelul postului: este acesta un post de conducere/coordonare sau este un post de executie?
De asemenea, este necesar sa stabiliti care sunt relatiile ierarhice si relatiile de colaborare dintre postul respectiv si alte posturi.
In acest fel, ocupantul postului va sti cine si cui se adreseaza pentru rezolvarea unei sarcini, indiferent daca raportarea se face pe verticala sau pe orizontala.
Descrierea postului
Descrierea postului (job description) contine informatii referitoare la:
• scopul general al postului;
• obiectivele postului;
• sarcinile si responsabilitatile (grupate in functie de importanta si frecventa lor);
• conditiile de lucru;
• indicatorii de performanta si perioada de evaluare a performantelor;
• evolutii posibile (posibilitatile de avansare).
Specificatia postului
Specificatia postului (job specification) se refera la caracteristicile de care trebuie sa dispuna angajatul pentru a indeplini corespunzator cerintele postului, si anume:
• nivelul de studii;
• calificarea/specializarea necesara;
• competentele postului (cunostintele, aptitudinile, trasaturile de personalitate, motivatiile, atitudinile, interesele);
• experienta de lucru necesara (vechimea in specialitatea ceruta de post).
Toate aceste elemente se stabilesc in firma dvs., in functie de nevoile specifice pentru postul respectiv.
Atunci cand elaborati specificatia postului, ganditi-va la acele conditii pe care trebuie sa le indeplineasca un candidat pentru a fi acceptat sa ocupe postul respectiv din organizatia dvs.
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum